Avsnitt 6 – 11 september-attackerna, del 3

I det här avsnittet: Tredje och sista avsnittet i seriem om 11 september-attackerna. Vad hände egentligen med det som flög in i Pentagon, för var det verkligen ett flygplan eller var det en kryssningsmissil? Och det vita planet som sågs cirkla ovanför United 93s nedslagsplats? Och vad erkände egentligen transportministern i utskottsförhör?

Dessutom blir det en pedagogisk genomgång av varför det är lönlöst att tro att en övervakningskamera skulle ha kunnat filma ett kraschande flygplan. Allt detta och mer i avsnitt sex av Kvalificerat Hemligt.

Musik i avsnittet

  • Podington Bear – Good Times (länk)
  • Podington Bear – Flutterbee (länk)
  • Friars Society Orchestra – Tiger Rag (länk)
  • King Oliver’s Creole Jazz Band – Snake Rag (länk)

Länkar till mer material

Avsnittsanteckningar

Kvalificerat Hemligt 6 – 11 september-attackerna, del 3

Vi är framme vid den sista delen av 11 september-avsnitten och det som skedde vid Pentagon och i Pennsylvania.
Det vill säga attacken mot Amerikanska försvarshögkvarteret Pentagon, då American Airlines 77 flög in i byggnaden i Washington, samt kraschen i Pennsylvania då passagerarna på United 93 bestämda sig för att slå tillbaka mot kaparna.
Och till skillnad från attackerna mot World Trade Center så skedde attacken mot Pentagon och kraschen med United 93 mer avskilt. Inga privatpersoner kunde filma inflygningen eller krascherna.
Istället har vår kollektiva bild av skeendet varit hänvisad till övervakningskameror, i Pentagons fall, eller bara bilder av det som skedde efter, i United 93s fall.
“Tack vare” den här situationen har det också uppstått myter om dessa krascher, på ett helt annat sätt än American Airlines 11 eller United 175, de plan som flög in i World Trade Center. Konspirationsteorier sprids, som att inga flygplanskrascher skedde eller att det är något högst suspekt med krascherna, oavsett vad bevis och existerande fakta säger.
Och redan nu vill jag varna för att en del av inslagen i det här avsnittet kan upplevas som jobbiga, det kommer förekomma både känslomässiga samtal och ljudupptagningar från kraschögonblicket.
Det är dags att stänga dörren för 11 september-konspirationer, i alla fall för den här gången. För ni ska vara välkomna till det här avsnittet av Kvalificerat Hemligt.
… Idag om attacken 11 september mot Pentagon och om United 93, den avbrutna attacken och kraschen i Pennsylvania.
Året var 1941 och fastän USA inte hade dragits in i andra världskriget än så var man från militärt håll rätt säkra på att det ändå skulle ske, förr eller senare.
Vid den här tiden hade försvarsdepartementet i Washington DC flyttat ett antal gånger och byggt nya byggnader men man var fortfarande väldigt trångbodda.
Så, under sommaren 1941 hölls en kongressutfrågning som senare resulterade i att man fick ett klartecken att börja planera en permanent byggnad som skulle kunna bistå departementet med det utrymme man behövde.
Kraven från myndighetshåll var att byggnaden fick max vara fyra våningar hög och att man använde minimalt med stål då stålet behövdes till upprustning och krigsinsatsen.
De här kraven ledde till att man från början räknade med ett lågt men väldigt utbrett hus. Dessutom var den mark man ursprungligen fick tilldelad till sig, på sydvästra sidan av Washington, över floden Potomac, ungefär format som en femhörning. Det här ledde till en design som följde marktilldelningen, alltså, en femhörning eller pentagon.
Dock fanns det en oro från myndighetshåll att denna jättekonstruktion skulle blockera utsikten från kyrkogården Arlington mot Washington DC. Så president Roosevelt bestämde att byggnaden skulle flyttas till en ny plats, där dåvarande Hooverflygplatsen låg.
Men även om marken man fick hade en annan form så behöll man designen på huset, dels för att en omkonstruktion skulle bli väldigt dyr och dels för att presidenten var väldigt förtjust i husets form.
Den nya platsen var direkt öster om kyrkogården Arlington och nästan rakt söderut från Lincoln Memorial.
Första spadtaget togs, väldigt symboliskt så här i efterhand, 11 september 1941. Och som utlovat använde man minimalt med stål, istället kom man att bygga Pentagon med förstärkt betong, 680 000 ton närmare bestämt.
Bygget tog dryga 16 månader, och Pentagon invigdes formellt i januari 1943, men på grund av kriget så var behovet av kontorsutrymme skriande. Detta ledde i sin tur att man flyttade in i en flygel så fort den stod någorlunda klar, även om övriga byggnaden var en byggarbetsplats.
Idag består Pentagon av dryga 600 000 kvadratmeter utrymme, varav 340 000 kvadratmeter är kontorsutrymme. Byggnaden har fem våningar ovan jord och två under jord. Varje våning består av fem ringar, något som resulterar i att Pentagon har närmare tre mil korridorer.
Pentagon genomgick ett renoveringsprogram från 1998 till 2011 där man bland annat gjorde förändringar av planlösning, tog bort asbest och förstärkte fasad och fönster. Och det här är faktiskt en faktor som faktiskt kom att bli en del av konspirationstanken kring 11 september-attackerna, så håll det här i bakhuvudet…
Men som brukligt är börjar vi med vad som skedde med flygplanet, American Airlines 77 och försvarshögkvarteret Pentagon.
Den här morgonen, tisdagen 11 september, skulle American Airlines 77 flyga från Dulles-flygplatsen i Washington till Los Angeles. På planet fanns 58 passagerare, inklusive de fem kaparna, samt 8 besättningsmedlemmar. Vid incheckningen valdes alla kapare ut för en extra säkerhetskontroll utav olika orsaker. Men inget utöver det vanliga hittades och de tilläts att borda planet.
Planet lämnade så gaten vid tio över åtta och lyfte på utsatt tid, 08:20.
11 september-kommissionens utredning gör bedömningen att planet kapades någon gång mellan 08:51 och 08:54 och till skillnad från de övriga kapningarna verkar inte piloterna ha attackerats, istället föstes de samman med övriga passagerare.
Två personer på flygningen lyckades ringa till anhöriga och bad dem informera myndigheterna, vilket man gjorde.
Kaparna flög in planet över Washington i västsydvästlig riktning, gjorde en kraftig gir på 330 grader, norr om Pentagon för att sen, när man tappat tillräckligt med höjd och kommit runt, flyga rakt in i byggnadens västra sida. Vid kraschögonblicket höll flygplanet en hastighet av över 850 kilometer i timmen.
I kraschen dog, förutom alla på planet, 125 personer som arbetade i den västra delen av Pentagon.
I de två tidigare programmen om 11 september-attackerna, de om alla kringteorier samt om World Trade Center-tornen och byggnad sju, har jag berättat om en del föreställningar som kan appliceras även i det här avsnittet.
Det gäller bland annat föreställningen att det kraschade planet, American Airlines 77, skulle på ett eller annat sätt bytts ut, inklusive dess passagerare.
Men den absolut vanligaste föreställningen är att det inte var ett flygplan som träffade Pentagon utan någon typ av kryssningsmissil eller liknande. Bevisen för detta är att man enligt konspirationstroende inte ser några flygplansdelar på bilderna från Pentagon efter kraschen. Dessutom finns det väldigt få bilder från kraschögonblicket, knappt ens från övervakningskameror.
Vad de som tror på konspirationen inte nämner är den massiva mängd ögonvittnen som sett flygplanet passera över dem och sett det flyga in i Pentagon. Eller det faktum att flygtrafikledning uppmanar ett militärt transportflygplan att följa efter det kapade planet.
Och efter ett tag meddelar det militära transportflygplanet, Gofer Zero Six, att American Airline 11 har kraschat in i Pentagon.
Men övervakningskamerorna då? Det måste varit många som såg vad som hände? Nej, efter att ha gått igenom alla banden från kameraövervakningen konstaterar FBI att det finns bara några få övervakningskamera ens fått med kraschen på bild.
Beroende på typ av övervakningskamera så tar de kamerorna ett fåtal bilder per sekund. Jämför det med en gammaldags videokamera som tar 25 bilder per sekund.
Om vi gör ett försök. Tänk dig att varje pip är när en bild registreras med en övervakningskamera.
[LJUD PIP PIP PIP]
Medan varje pip här är när en bild registreras med en videokamera
[LJUD PIP PIP PIP]
Så för att få lite perspektiv på chansen att fånga flygplanet på vettig bild med en övervakningskamera kan vi säga så här; för varje pip du hör… Så hade flygplanet hunnit färdas 237 meter per sekund. Så 237… 474 … 711 meter.
Det här borde säga sig självt att underlaget för att avgöra om det är ett flygplan genom att titta på lågupplösta videobilder som uppdaterades väldigt långsamt är omöjligt.
Men, som tidigare nämnts är det inte nödvändigt att det här etableras via övervakningskamera om det var ett plan som flög in i Pentagon eller inte då det som sagt finns en uppsjö med ögonvittnesskildringar.
En annan, tidig konspirationsteori var att planet inte hade orsakat det massiva hål som ett flygplan av den här storleken borde ha åstadkommit i byggnaden. Som bevis visar konspirationstroende bilder på Pentagons fasad efter att släckningsarbetet genomförts.
Vad som inte framgår av korten är att tjugo minuter efter att planet kraschade in i Pentagon rasade delar av den drabbade delen av Pentagon samman. Innan kollapsen beräknar man att ett hål på dryga tjugofyra meter slogs upp av flygplanskroppen efter att vingarna förstörts mot marken och mot den förstärkta fasaden.
Tittar man på hur den här flygplanstypen är beskaffad skulle ett sådant hål vara i samma diameter som flygplanskroppen samt vingarna ut till motorinfästningarna.
Shanksville är en sömnig småstad dryga 10 mil utanför Pittsburgh i den amerikanska delstaten Pennsylvania.
I staden bor lite drygt 250 personer och tittar man på staden i till exempel Google maps ser man att det i stort sett är tre vägar genom staden, ett postkontor, två kyrkor, en livsmedelsaffär och en skola för kringliggande kommuners barn.
Det här var en liten stad som inte gjorde något väsen av sig eller var uppmärksammad på något sätt. Fram tills, det vill säga, tisdagen 11 september 2001.
För det var då som United 93 kraschade i ett fält utanför staden, nedtvingad av kaparna då passagerarna på planet kämpade tillbaka.
Men låt oss börja från början, vi tar oss till New Jersey och flygplatsen Newark den här tisdagsmorgonen 2001.
Flygningen United Airlines 93, med slutdestination San Fransisco, bestod av trettiosju passagerare, inklusive de fyra kaparna, och sju besättningsmedlemmar.
En av kaparna blev utvald för en extra säkerhetskontroll den här morgonen, men då man kontrollerade hans bagage för sprängmedel fann man ingenting och han fick gå ombord på planet.
Planerad avgång var 08.00, men på grund av förseningar kunde man lyfta först 08:42, bara fyra minuter innan första planet träffade det norra World Trade Center-tornet i New York.
Klockan 09:28 påbörjas kapningen. En flygledare i Cleveland hör ett kort nödrop, strax följt av ett till nödrop från kapten Jason Dahl.
[LJUD: DAHLS ANROP]
Men kapningen går snabbt, vid 09:31 sänder en av kaparna, Ziad Jarra, ut ett meddelande som ska gå till passagerarna men som också når flygledaren i Cleveland.
[LJUD: Jarras båda utsändningar]
Jarra säger att man tagit flygplanet, att passagerarna ska sitta ned för terroristerna har bomber ombord.
Vid fem över halv tio vänder kaparna så planet och börjar flyga tillbaka, mot Washington.
Redan när kapningen påbörjats ringde passagerarna anhöriga och myndigheter. Tio passagerare och två av besättningsmedlemmarna lyckades få fram sina telefonsamtal och på det sättet också fick insikt om den attack de nu var högst delaktiga i.
När insikten börjar sjunka in, att man är del av ett självmordsuppdrag, bestämmer sig passagerarna för att kämpa för sina liv. Och 09:57 slår man tillbaka.
Ljudupptagningar från cockpit ger en bild av när passagerarna börjat slå tillbaka diskuterar kapare om man ska krascha planet samtidigt som man hör kamp utanför.
Passagerarna kämpar sig allt närmare piloten i cockpit, som börjar kränga och rolla med planet för att stoppa attacken.
Man är inte säker på hur nära passagerarna kom, men oavsett hur nära så var det också för sent. Klockan 10:03 kraschar United 93 ner i ett fält utanför Shanksville med en hastighet av 900 kilometer i timmen. När det slår ned i fältet ligger flygplanet på rygg med nosen rakt ned.
Kraschen slår upp ett hål som är tre meter djupt och tolv meter brett. Och i kraschen finfördelas planet, dess delar och allt som fanns inuti.
Några tyngre delar återfanns begravda i kratern, andra delar finfördelas över ett 28 hektar stort område. Och trots att kraschen var så kraftig kunde utredare hitta dryga 1 500 kvarlevor av passagerarna och besättningsmedlemmarna.
Och strax innan jul 2001 hade man genom DNA-teknik identifierat alla de 44 personerna som hade befunnit sig på planet vid kraschen.
Man kan säga att det finns två huvudspår i konspirationsteorierna för det som skedde med United 93.
Spår ett: att flygplanet landade oskatt någonstans och att det som exploderade utanför Shanksville var något som fejkades.
Spår två: att amerikanska myndigheter, militära eller civila, sköt ned planet av någon hemlig orsak och ljugit om detta sen 2001.
Det första spåret är förhållandevis enkelt att motbevisa. I första avsnittet om 11 september-konspirationer berättade jag om ett plan som tvingades landa när USAs luftrum stängdes, till en början rapporterades detta plan vara United 93.
Därför har de som tror på konspirationen hänvisat till denna nyhet, en nyhet som nästan direkt rättades.
Dessutom, som jag nämnde tidigare, grävde man fram hårdare delar från flygplanet, som motordelar, ur den grop som uppstod vid flygkraschen. Längre bort från kraschen hittades lättare detaljer, som textilbitar. Dessutom kunde man identifiera kvarlevor av passagerare genom DNA-teknik.
Spår två grundar sig till stora delar på ett lösryckt citat som konspirationstroende tagit fasta på. Det här är ett citat som tycks ge bilden av att vicepresident Dick Cheney antingen gav order om att skjuta ned United 93 ELLER lät bli att skjuta ned de övriga planen.
Det vill säga; konspirationstroende kan inte enas om vicepresidenten sköt ned något plan eller tvärtom hindrade militären från att skjuta ned kapade plan.
Det är dåvarande transportministern, Norman Mineta, som beskriver den kaosartade situationen som rådde när det tredje planet träffade Pentagon.
[Ljud: citatet, 00:45 cirka]
Vad konspirationstroende vill göra gällande här att Mineta “råkar”, citationstecken verkligen menade, antyda att det skulle finnas order från vicepresidenten att inte skjuta ned flygplanet eller planen. Meeeeen som vanligt behöver man hålla ordning på varifrån ett citat kommer, inklusive omgivande information.
För vad Mineta sa, var följande:
[citat: 03:06 cirka]
Alltså: TILLSTÅND att skjuta ned flygplan gällde fortfarande, och när United 93 kraschade trodde man att det hade skjutits ned. Först efteråt förstod man vad som egentligen skett.
Se där, ytterligare ett exempel på hur ohederligt man kan citera för att ge sken av att man har bevis på sin sida.
I konspirationssammanhang har det också pratats om ett vitt flygplan, en privatjet som cirklade över nedslagsplatsen. Antagandet har då varit att det planet på något sätt varit inblandat i nedskjutandet.
Det vita planet som sågs cirkla runt nedslagsplatsen var en Dassault Falcon 20 från VF Corp, ägare av märket Wrangler Jeans bland annat. Planet hade ombetts av FAA att göra en överflygning av området och konfirmera att United 93 hade kraschat.
Då man redan befann sig för inflygning mot en närbelägen flygplats var detta inga större bekymmer för besättningen. Man gjorde en överflygning, rapporterade vad man såg, det vill säga hålet i backen och fortsatte sedan mot den ursprungliga destinationen.
Både fallet med Pentagon och United 93 visar på dels hur viktiga bilder blivit för vår uppfattning om ett skeende och dels hur ohederlig och direkt lögnaktig konspirationsrörelsen är.
Tänk på skillnaden i hur mycket bildmaterial finns på det som skedde i NY jämfört med Pentagon och United 93. Tack vare bristen på bilder har teorierna kring de två sistnämnda attackerna kunnat bli så mycket mer extrema och omfattande.
För i fallet med attackerna i New York finns med massor med bilder, videoklipp och ögonvittnen. Det leder till att mytbildningen kring vad som skedde tvingas bli mycket mer detaljerat och, faktiskt, småaktigt.
Och vid det här laget hoppas jag att ingen av er som lyssnar blir förvånad över hur
Med detta är vi, i alla fall för den här gången, framme vid slutet av Kvalificerat Hemligts genomgång av 11 september, vad som skedde och konspirationsteorierna kring terrorattacken.
Vill ni läsa mer om vad som skedde före, under och efter attackerna rekommenderar jag verkligen er att läsa 11 september-kommissionens rapport. Förvånansvärt nog är den både välskriven och lättläst.
Utöver den så finns det naturligtvis en uppsjö med böcker, webbsidor, YouTube-filmer och dokumentärer i ämnet. En del tar sig väl stora friheter med sanningen och ämnet, en del är väl knastertorra men samtidigt finns det en del böcker som är väldigt bra för den som vill få grepp om skillnaden mellan verklighet och konspirationsteori.
En av de främsta böckerna i just det här ämnet är Popular Mechanics bok “Debunking 9/11 myths”, baserat på tidningens egna artiklar. Kort och koncist går de igenom myter, konspirationsidéer och missförstånd.
Jag hoppas att du som lyssnat har fått en något så när god bild av vad som händer under 11 september och fått kanske lite respekt för hur svårt det faktiskt kan vara att se igenom alla dessa konspirationspåståenden.
Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s